Sunday, April 25, 2010

中国大連、Dalian China

Finally came back from my long (it felt long...) business trip in Dalian, China and Tokyo, Japan! Since I left on Wednesday, It's been almost 10 days, 2 countries in 10 days actually is very tiring.

anyway! It was a great experience to be in China right now, and finally I used my chinese skills from college... although the first cab driver ripped me off, that's okay. Dalian is one of the fastest growing city in China and they are known for IT, software developing services. Many foreign companies have offices in Dalian for outsourcing their business. This time I visited my company in Dalian and I was very excited to see their operation.

In the beginning I didn't expect too much but I was really surprised how cheerful young generations are and they were full of energy, willing to work to make money. (Of course they are still poor so they were so much eager to work compare to Japanese young generation) Government owns all the property and they were destroying many buildings and planning the entire city, which felt very different from what I have ever seen... technically the country is leading the entire workforce and planning everything, that is really really, a powerful thing.
ご無沙汰してます。大連、東京出張からやっと帰って来た!インターネット環境が悪くて、アクセスもできず、時間もなく、珍しくほったらかしとなった。まじ、「疲れた」。笑い 10日間で2カ国はやっぱきつい、しかも土曜日も仕事だったり移動だったり、毎日飲み会だったので体力的に限界でした!帰って来て丸一日寝て、ちょっと良かった〜。

中国は、、すごかった!!色々すごかったんだけど。ていうか上の写真は、お出迎えの写真なんだけど、このチャイナドレスのお姉さん、みなさん社員です。はい。0℃ぐらいの中こんなもん着せられてセクハラにならないのが、中国です。とにかく派手なの好きらしく、お迎えもすごかったし、夜のご飯とかもすごかった。。

そして若い人がエネルギーに溢れていました。私の会社のアウトソーシング事業が大連にあり、(世界中の大きな企業のアウトソーシングサービスとかがあるんだけど)末端の作業をみんなが嫌々やってる感じなのかな?と思ってたら、大間違いで、みんな金稼ぎたい、良い人生送りたい、というのか、意欲が違うわ。みんな日本語喋るし、よく教育され、いかに仕事を楽しく・効率的にやるか積極的に取り組んでいる様子が3日間でよく分かりました。それと同時に、日本はこのままで大丈夫なのか、心配になったよ。

街は、まだ開発中のところもたくさんあれば、上の写真のように大分開発されて、普通の都市といったような所もあって、大きなホテルやビルが並んでいた。自由時間がなかったんで、あんまり生の大連を見られなかったのが残念。でも市内も安全、らしい。気候は寒い!中国の東北地方で、日本では仙台ぐらい緯度だからやっぱ寒いよね。ご飯は普通においしかったです。(偉い人と一緒だからいいものしか食べてないけど、、)とにかく若い人が元気に働いてたのが印象的で、、経済的なモチベーションが違うとはいえ、将来の日本が心配。今のうちらの世代が大きくなったら、、どうなるんだ。苦労をアウトソースしている時代ですが、ノウハウを貯めてるのは中国。

中国は一人っ子政策だし、貧富の差も激しいからなかなかまとまらないでしょうっていう意見もあったりするけど、どうなのかな?国が一丸で取り組んでいるのを肌で感じて、本当によく日本の20年前とか書かれるけど、そういう雰囲気を感じました。これが上海とか都会になるともっとすごいんだろうなぁ?

No comments: